zaterdag 25 september 2010

DE 4 COMMUNICATIESTIJLEN

Algemeen kunnen we 4 communicatiestijlen onderscheiden:
1. PASSIEF
2. AGRESSIEF
3. PASSIEF-AGGRESSIEF
4. ASSERTIEF

Een passieve persoon wil elke vorm van conflict kost wat kost vermijden. Hij zal zijn ongenoegen eerder voor zichzelf houden uit angst om anderen tegen zich in het harnas te jagen. Deze stijl resulteert in een 'verlies-win-situatie'.

Passieve personen bevinden zich vaak in de slachtofferrol en kampen met gevoelens van onmacht en spijt.Wie deze vorm van communicatie veel toepast, stelt de noden van anderen boven die van zichzelf en gelooft dat hij zal genegeerd of bespot worden als hij voor zijn mening uitkomt. Doorgaans hebben passieve individuen een laag zelfbeeld en moeilijkheden om de eigen doelen te identificeren en te bereiken.


De agressieve persoon creëert een 'win-verlies-situatie'. Een agressieve persoon heeft weinig inlevingsvermogen en stelt zijn eigen doelen boven die van anderen en bereikt ze door intimidatie. Hij is vaak onrespectvol en kwetsend en gelooft dat macht en controle de enige garantie op geluk zijn.


De passief-agressieve persoon combineert de twee voorgaande stijlen. In zijn communicatie met anderen is hij met opzet vergeetachtig, inefficiënt en nooit direct. In plaats van erover te praten, uit hij zijn frustratie op één van de volgende manieren:

๑ minder vriendelijk zijn - zonder te zeggen waarom.
๑ dingen die hij normaal doet, niet meer doen - zonder te zeggen waarom.
๑ bepaalde dingen die hij normaal doet uitstellen als afstraffing voor iemands daden.
๑ met anderen praten over het gedrag van een ander.

Een assertieve persoon is direct en mikt op een win-win-situatie. Hij heeft een balans gevonden tussen het behartigen van zijn eigen belangen en het rekening houden met de belangen van een ander. Hij uit zijn gedachten, gevoelens en meningen op een directe, eerlijke en gepaste wijze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten